Ulubione piosenki przedszkolaków

Rodzic każdego przedszkolaka czuje wielką dumę, gdy słyszy jak jego pociecha śpiewa piosenkę podczas przedszkolnego przedstawienia. I choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że piosenki przedszkolne nie wnoszą wiele do rozwoju dziecka, to prawda jest zupełnie inna. Nauka przedszkolnych piosenek stanowi nieodzowną część edukacji przedszkolnej, a piosenki, które słyszeliśmy w przedszkolu zazwyczaj pamiętamy przez długie lata.
Mucha w mucholocie

Krasnoludek

Jestem sobie przedszkolaczek

Gawęda – A ja mam psa

Hej, przedszkole ukochane


Wpływ przedszkolnych piosenek na rozwój poznawczy dziecka.

Rozwój poznawczy dziecka dokonuje się w ciągu całego dnia jego pobytu w przedszkolu. Również i piosenki przedszkolne przyczyniają się do rozwijania zdolności poznawczych. Obserwując, w jaki sposób dziecko przyswaja sobie zaproponowaną piosenkę ( czy zapamiętuje treść jak długo trwa nauka refrenu i poszczególnych zwrotek, czy dziecko prawidłowo wypowiada słowa występujące w piosence) możemy wyciągnąć wstępne wnioski dotyczące rozwoju dziecka. Aby nauczyć się słów piosenki, dziecko nie tylko musi skupić uwagę konkretnie na tym zadaniu, ale też aktywnie słuchać. Nauka piosenek wpływa na rozwój słownictwa, pozwala rozwinąć zdolność rozpoznawania melodii, wprowadza rytmizację i poczucie rytmu, co z powodzeniem można wykorzystać na późniejszym etapie nauki wprowadzając sylaby. Warto pamiętać też o tym, że piosenki bardzo często są nośnikiem informacji dotyczących funkcjonowania najbliższego otoczenia i świata.

Wpływ muzyki na rozwój motoryki dziecka.

Dzieci uczęszczające do przedszkola, szczególne te w wieku czterech czy pięciu lat odczuwają tak zwany „głód ruchu” – potrzebują ciągłej aktywności fizycznej, cały czas chcą być w ruchu, zmuszone do siedzenia na dywanie kręcą się i wiercą po zaledwie kilku minutach spędzonych w siadzie skrzyżnym. Piosenki przedszkolne pełnią jeszcze jedną ważną funkcję: wpływają na rozwój motoryki dużej dziecka. Znaczna część piosenek przedszkolnych to piosenki z opracowaną do nich choreografią, która zawiera skłony, skoki, ruchy lewą bądź prawą ręką, obroty. Próbując naśladować przedstawioną choreografię przedszkolak poprawia swoją ogólną koordynację, utrwala wiadomości dotyczące schematu ciała, uczy się funkcjonowania w przestrzeni, uczy się przekraczać tak zwaną „linię środka”, co ma niebagatelne znaczenie w dalszym rozwoju dziecka.

Piosenka dobra na wszystko.

Układ nerwowy dziecka nie jest wystarczająco rozwinięty, by radzić sobie z gromadzącymi się w nim napięciami tak, jak dzieje się to u osoby dorosłej. Piosenki przedszkolne mogą pomóc rozładować napięcia gromadzące się w ciele dziecka, mogą zredukować poziom lęku. Piosenka śpiewana każdego dnia na powitanie w przedszkolu może stać się rytuałem zapewniającym bezpieczeństwo, a przy tym spełnia też funkcje integrujące oraz jednoczące grupę. Zazwyczaj nawet bardzo nieśmiałe dzieci włączają się do wspólnego śpiewu. Piosenki przedszkolne wpływają również na rozwój poczucia własnej wartości – dziecko, które zaśpiewa przed dziadkami otrzymuje pozytywną informację zwrotną, czuje się docenione a przy tym od najmłodszych lat uczy się występować przed innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *